Formand: 
Johnny Norrild 
mail 
 Næstformand:
 Martin Andersen
 mail
Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >Hjemmefusk
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En "Adventure" i værkstedet..

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 26.12.03
Land: Horsens
Status: Offline
Beskeder: 846
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: En "Adventure" i værkstedet..
    Sendt: 08.01.09 kl. 19:52
Inspireret af bla. Jesper8dog, Mario, og Esben´s projekter gik jeg også igang, og det vil jeg da gerne dele med jer andre

Det hele startede da jeg oprindeligt ville have min 525 exc afgiftet. Så fik jeg den idé at det måtte være muligt at finde en mere all-round cykel til ikke så mange flere penge end afgiften.
Jeg kiggede på Ebay og Mobile fandt flere fine cykler til fornuftige priser, men afgifterne på skat.dk var (som ofte) meget forskellige, så det var svært at regne den endelige pris ud..

Så har Mario pludselig en Ktm 640 Adventure fra år 2000 til salg, og jeg kontakter ham. Den står i Dk på dansk nummerplade, og ser rimelig ud.

Efter lidt skriveri frem og tilbage kører jeg over og besøger Mario (og prøver også hans xr 650r )

Jeg vidste inden jeg ankom at batteriet var fladt, og det kunne da også kun slæbe motoren igang to gange, så var det kickstart. Jeg har heldigvis haft en ktm 620 før og er derfor vant til at kickstarte med venstre. Den startede fint, men gik dårligt, og kunne ikke tage gassen særlig godt, men jeg fik dog kørt en tur. Jeg fornemmede ikke nogle store problemer med cyklen, men mistænkte karburatoren. Derudover finder jeg cyklen regulær, og vi finder en pris og der bliver handlet

Her en så den famøse cykel:

Modellen er med den "gamle" type plast, og kåbe hvilket er den kåbe jeg bedst kan lidt, desværre er kåbeglasset ikke det helt rigtige..men det kan ordnes senere...

Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.01.09 kl. 20:06
Da jeg kommert hjem er første opgave at få den til at køre ordentlig. Den er udstyret med en Mikuni Vakum karburator, og den kender jeg ikke så meget til, men her kan man finde tonsvis af info på www.advrider.com i deres 640 index     

Gaskabler og Chockerkabel er trukket helt forkert så de går træls, og er følsomme for hvilken vej man drejer styret. Den får falsk luft ved chockeren på karburatoren, og ved vakumslangen til EPC systemet. EPC står for Electronic Power Control, og går ud på at maskinen ikke kan tage fuld gas i 2 og 3 gear, da den derved ville svine for meget. Jeg afmonterer systemet og løser derved problemet. Til sidst bliver svømmerhøjden tjekket og justeret...    

Det er lige som at få en ny MC    

Da "Jylland på tværs" er snart forekommende og jeg gerne vil deltage, bliver næste opgave at få den synet. Dækkene er helt færdige, men jeg har nye på lager, der bliver monteret nyt batteri, og den går igennem uden anmærkninger

Her er vi undervejs:

Mere følger snart..
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.06.08
Land: Esbjerg.Danmark
Beskeder: 809
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.01.09 kl. 21:16
Ja da! Crowngrin

Hvordan fejlsøgte du for falsk luft? Med noget dieselstart eller lign, eller var det til at høre/mærke.

Det er utroligt hvor meget sådan et par dæk gør ved udseendet :)
Jens Eskildsen
Yamaha Xt 600e 2003 79.700 km.
Yamaha Dt 175 2000 31.000 km.
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.01.09 kl. 23:19
Jeg kunne se at slangen til EPS systemet var hoppet af hvergang jeg kiggede, og at gummidimmeren ved chockeren var revnet, ellers har jeg hørt man kan fejlsøge med dieselstart. Hvis man sprayer omkring karburatoren, og motorgangen ændrer sig er der hul et sted..

Ja sådan et par knopper gir et meget mere rå udseende..

Jeg kom hurtigt frem til et par forbedringer jeg ønskede:
Originalt højt kåbeglas
Spejle
Højlyslampe (en eller anden havde brækket det "øre" af som man justerer lampen med)

Så det var igang på Ebay.
Jeg fandt et helt nyt kåbeglas til ca 600 kr (nypris 2000) og samme gut havde en ny lampe som jeg fik til ca 40 kr (nypris 780) så det var top nejs, og fandt et sæt helt nye spejle til 90 kr (cirka halv pris)

Så var det iorden, nu var det en fornøjelse at køre aftenture i sensommeren:

Aftenstemning på Ejer Bavnehøj:

Cyklen kom med ret nyt kædetræk, og den var monteret med 16/40. Originalt er det 16/42, men den kan sagtens trække det. Jeg kunne se i geartabellen at hvis jeg satte en 15 tands på foran ville jeg komme meget tæt på den originale gearing:
16/42 2,63:1
15/40 2,66:1

Så det gjorde jeg og 5 gear er mere brugbart nu, helt ned i lave hastigheder.
Vh Paw G Kristensen
Registreret gæst

Medlem siden: 22.05.04
Land: Argentina
Beskeder: 754
  Citér mario Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09.01.09 kl. 05:45

Hej Paw, jeg glæder mig at følge dit projekt...!

Citat: Rookie1

Derudover finder jeg cyklen regulær, og vi finder en pris og der bliver handlet
vi har ikke rigtigt snakket siden vi handlede men jeg går ud fra at din mormor er blevet rask igen og du skal ikke længere spare op til hendes operation...?

Hilsen Mario
------------
KTM GS500
mariotravaini.dk
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 01:23
Helt sikkert Mario indtil næste gang vi skal handle om noget

Nå men jeg nåde at køre 1500-2000 km inden inden jeg kørte i værkstedet. Undervejs var jeg kommet frem til flere ændringer jeg ønskede. Maskinen stod faktisk tæt på 100 % original, og det går jo ikke

Istedet for den tunge og lidt for stille Katalysator potte ville jeg have en SXC-Potte fra KTM:

En ny blev fundet på Ebay:

Jesper8doggy anbefalede mig et Sommer Leistung-kit kombineret med potten, men jeg ville besluttede mig for at ville have en Mikuni 40 mm Fladspjældskarb. med acc. pumpe, den har jeg tidligere haft god erfaring med.

På Ebay igen, det endte med en Keihin FCR 41 MX fra en 525 SX...det er en karburator til 6000 kr, men jeg fik den svinebilligt

Derudover købte jeg en ny bagskæm (over og under) sidedæksler i det nye Design, så den vil ende med den "gamle" front, og den nye bagende.

Jeg havde også konstateret at ledningsnettet var trukket forkert, så det skulle rettes + alle stik skilles og samles med "Waterproof Grease", og alle lejer gåes efter med fedt eller skiftes + generel rengøring og polering af udstødning.

Først bagenden:
Bagsvinger, dæmper og ledforbindelser er afmonteret.

Efter at have konstateret aller lejer er ok, og velsmurte, gøres delene rene og monteres igen:

Et par detalje skud:

Nå men det bliver alt for idag, næste gang tager vi forenden
Vh Paw G Kristensen
Admin-gruppen

Medlem siden: 04.11.04
Land: DK-5690
Beskeder: 960
  Citér tommerup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 08:15
Super læsning Paw!
MVH Pauli
pauli@tenere.dk

Dirt roads rule!!
950 ADV S= Høj orange tingest;-)
Til top
kasvad Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 21.03.03
Land: DK-Kbh
Beskeder: 558
  Citér kasvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 12:08
Hej Paw

Spændende læsning.
Jeg er spændt på at se hvad du kommer frem med af forbedringer.

Hilsen
Kasper
Gaffatape - fordi min MC fortjener det...
Til top
CR50099 Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 08.01.07
Beskeder: 30
  Citér CR50099 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 12:59
10221022 

Citat: Rookie1

Jeg havde også konstateret at ledningsnettet var trukket forkert, så det skulle rettes + alle stik skilles og samles med "Waterproof Grease", og alle lejer gåes efter med fedt eller skiftes + generel rengøring og polering af udstødning. 

Hej Paw

Fedt projekt! Rart at der er nogle der kommer med billeder og detaljer om hvorledes de ændrer/opgrader deres kæreste eje 1022

Du skriver at ledningsnettet var trukket forkert - findes der en tegning af hvorledes det skal trækkes?

Mvh.

Bill S
Til top
B. Vest Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.07.08
Land: DK- Esbjerg
Beskeder: 876
  Citér B. Vest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 15:31
har du ikke en slagdæmper midt på din udstødning???
altså mellem forrøret og pottet?
hvis du skifter til en SXC potte og skal kører med din 41mm fladspjælds ville jeg nok skifte forrøret til et sxc også. kan findes ret billigt på ebay også.
jeg fik da jeg købte sxc potte og forrør til 936kr med fragt. meget billigt synes jeg efter at have været vant til yamaha priser hehe.

men ellers et fedt projekt, altid sjovt at lave mc. ( når den virker i forvejen... knap så sjovt når den ikke virker ) 
Mvh. Bjørn Vest Hansen.
Mine Billeder og Video
Er holdt op med at blinke... Det rager sku ikke folk hvor jeg skal hen!
Til top
B. Vest Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér B. Vest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11.01.09 kl. 15:32
kom lige til at kigge på dit øverste billede, ser jo faktisk ikke ud til der er mellemdæmper på. hvad er diameteren på det forrør så? er det det samme som på SXC? nogen der ved det?
Mvh. Bjørn Vest Hansen.
Mine Billeder og Video
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.01.09 kl. 23:43
Citat: B. Vest

har du ikke en slagdæmper midt på din udstødning???
altså mellem forrøret og pottet?

hvis du skifter til en SXC potte og skal kører med din 41mm fladspjælds ville jeg nok skifte forrøret til et sxc også. kan findes ret billigt på ebay også.

jeg fik da jeg købte sxc potte og forrør til 936kr med fragt. meget billigt synes jeg efter at have været vant til yamaha priser hehe.

men ellers et fedt projekt, altid sjovt at lave mc. ( når den virker i forvejen... knap så sjovt når den ikke virker ) 

Bjørn jeg kører med mellemrør, ikke mellempotten som cyklen ellers er født med.
Se her:

Efter lidt rengøring:

Bjørn jeg kan se at forrøret til en SXC har et andet reservedelsnummer end mit, men ved du hvad forskellen er? Det har ikke kunnet finde ud af!!

Nå men så er udstødningen monteret:

Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.01.09 kl. 23:56
Som tidligere nævnt skal cyklen jo ombygges til den nye bagende. Problemet er her at bagstellene ikke er ens på den gamle og den nye model. Jeg ved at Jens Fricke har et par bagrammer til salg som måske er den rigtige type, men som jyde smider man jo ikke penge efter noget sådan + at så skulle cyklen skilles endnu mere ad så jeg tænkte det laver jeg sgu selv

Det afgørende er højden på et beslag bagerst på bagrammen, hvor det nye er højere end det gamle (ca 32 mm).

Jeg lavede først en papmodel (noget nyttigt lærte jeg da på Teknisk skole     )

Derefter blevet det foldet i Alu (nemt at "smede" i )

Og nu skruet fast og klar til prøvemontering af plast:

Og her er så den "nye" bagskærm i moderne design

Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14.01.09 kl. 23:59
Citat: CR50099

Du skriver at ledningsnettet var trukket forkert - findes der en tegning af hvorledes det skal trækkes?

Mvh.

Bill S

Tak for ordene Bill jeg har ikke en værkstedsbog over Adventuren, men har en Brugermanual hvori der er nogle ok billeder, og så lidt på hukommelsen da det ligner min gamle 620´er meget.

Man kan købe de originale værkstedsmanualer i USA på Cd-rom, om man også kan hos en forhandler i Dk eller Tyskland ved jeg ikke, nogen der ved noget??
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.01.09 kl. 00:02
Citat: Henrik S

Forrør/mellemrør til en SXC (og adv. fra 2004 og frem) er ud i et og har en større diameter.

Fed tråd..
Må vist snart have en Adventure igen!

Tak for det Henrik og tak for svaret vedr, forrøret

Ja man bliver sgu lidt hooked på de der Adventure
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15.01.09 kl. 18:34
Hov!! jeg glemte jo kronrørslejerne:

De er heldigvis smurt godt ind i fedt, og det er stadigt helt rent og fint, det var bare lige til at samle igen

Da jeg købte Adventuren troede jeg egenligt at den var sort, men ved nærmere eftersyn er den en ubestemmelig blå, og den kan jeg ikke lide

Så nu skal kåbe og tank sgu males, og jeg vil gøre det selv, og den skal være sort nu. Mere om det i næste afsnit
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Medlem siden: 21.03.03
Land: DK-Kbh
Beskeder: 558
  Citér kasvad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21.01.09 kl. 21:27
Hey

Jeg har læst at man med fordel kan lave "air vents" i luftfilterkassen (venstre side) for at øge luftindtaget. Det var allerede gjort på min Adventure da jeg fik den, så hvordan forskellen mærkes ved jeg ikke.

/Kasper
Gaffatape - fordi min MC fortjener det...
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23.01.09 kl. 22:55
Hej Kasper
Det er korrekt at det er godt med mere luft, jeg har købt denne:

Den passer nu hvor jeg ombygger den til det "nye" plast.
Vh Paw G Kristensen
TKD medlem

Medlem siden: 06.06.05
Land: Denmark
Beskeder: 265
  Citér Jens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.09 kl. 08:45
Spændende tråd Paw

Jeg har luret lidt på dette luftindtag. Men placeringen i siden er væsentlig lavere end standardplaceringen under sædet. Er du ikke bekymrede for det, når du køre igennem vand?

Jeg har en "Repair Manual 1998-2005 400-660 LC4" du kan låne  

Jens Bjerritsgaard
KTM 625 SXC 2005
Til top
B. Vest Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér B. Vest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.09 kl. 08:56
jeg har den mod på min, og vil mene at det er ret upraktisk i vand, men ok, så kører man jo bare udenom hvis der er for dybt.

Mvh. Bjørn Vest Hansen.
Mine Billeder og Video
Til top
Jens Eskildsen Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.06.08
Land: Esbjerg.Danmark
Beskeder: 809
  Citér Jens Eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.09 kl. 13:38
Det er bare totalt anti-offroad-mentalitet at køre udenom forhindringerne Curtain
Jens Eskildsen
Yamaha Xt 600e 2003 79.700 km.
Yamaha Dt 175 2000 31.000 km.
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.09 kl. 20:35
Det er rigtigt at man "sænker" hullet i luftfilter kassen, men den kan stadig klare en dybde hvor hjulene er under, cirka, og det må være nok. Forventer ikke at komme i så hardcore terræn på den, det bruger jeg min 525 EXC til.

Jens jeg har lige bestilt den samme (tror jeg) hos Louis, men hvis du har den elektronisk må du da gerne smide den på liontamer67 (snabela) gmail.com

Takker
Vh Paw G Kristensen
Admin-gruppen

Medlem siden: 16.07.03
Land: 4250 Fuglebjerg
Beskeder: 1424
  Citér Bager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.01.09 kl. 10:05
Ud fra billeder så fik du ikke adskilt, renset og smurt det inderste leje i affjedringslinket som sidder nedderst på stellet. Det er i min erfaring det leje som oftest overses og derfor hurtigt ruster og irrer.

Med hensyn til Keihin karburatoren, så kan man man købe dyser, nåle og strålerør til en SXC med Keihin karb. Så er den dyset fint ind til en KTM med SXC potte og ingen mellempotte.
Mojn Jens Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N, KTM LC4 640
Polyteknisk MC Forening (PMC)
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26.01.09 kl. 10:42
God observation Bager, den glemte jeg vist

Vedr. karburatoren så var det også min første tanke at bare dyse den som en SXC, jeg kom så i tvivl da den jo kører med High Flow topstykke, og en Keihin med TPS. Jeg ringede til det daværende ktmsommer og fik en snak med Rainer Kroll, han ved godt noget om karburatorer.. han anbefalede mig en Nål der hedder OBEKR kombineret med en 168 Hoveddyse, og en 45 Tomgangsditto + 2,5 omgang på blandingsskruen... og ved nærmere eftersyn i afsnittet om "Tuning" i Sommer biblen så passer det også med en SXC
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.09 kl. 17:32
Nå så er der sket lidt på Adventuren. Jeg belsuttede jo at male den og har været igang.
På kåben var klistret nogle fine KTM-logoer, og de skulle egentligt tages af, men de sad godt fast, og jeg havde ikke lige nogle nye på lager så jeg valgte den jyske model, at "genbruge" dem

Det var lidt bøvlet at dække dem af:

Kåben blev slebet ned, først med grov, og derefter fint sandpapir, for bedre vedhæftning, her er kåben afdækket og klar til maling:

Her har den fået første lag, den er blank fordi det stadigt er vådt:

Og her er så den mere korrekte matsorte:

Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.09 kl. 17:44
Sideløbende med malerprojektet har jeg arbejdet på mit karburator projetkt. Efter 3,5 uges venten på min stumper fra Oliver (jeg er færdig med ktmteamwest) ankom mine dele, men han havde glemt min dyse, som jeg heldigvis kunne få hos Villadsen i Hinnerup (hvor jeg skulle have bestilt alle dele)
Karburator bliver adskilt og tjekket og renset, Ny nål, og dyser bliver monteret, og med lidt fingersnilde bliver karburatoren monteret

Jeg kunne jo så ikke dy mig så jeg hælder benzin i svømmerhuset, trækker chockeren, og trykker på starteren.
Efter lidt snurren går den igang...

It´s alive snurrer sundt ved 2000 o/m

Næste problem:
karburatoren "står" oven på forrøret, og det er ikke godt. Der er nok en grund til at ktm ændrede forrøret da de introducerede en model med denne karburator som standard.

Tilbage til Ebay!!

Men den kører
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.03.10 kl. 07:53
Nå men lang historie kort. Cyklen kom til at fungere rigtigt godt, jeg var på tur i Sverige på den, og kørt en del forskellige ture, og det var fedt.
For lidt over en uge siden blev den solgt, og jeg leder nu efter en ny touring-offroader.
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.03.03
Land: Denmark
Beskeder: 511
  Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.03.10 kl. 12:27
Spændende..... hvad går du efter denne gang så?

:-)
L V N - KTM EXC 450
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08.03.10 kl. 13:06
Har ikke helt bestemt mig endnu Lars, men du hører om det når jeg finder på noget
Vh Paw G Kristensen

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down