950 S Bruger erfaringer. |
Besvar
|
Side <12 |
| Forfatter | |
Jesper8dog
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Hvis TKD'er, så se medlems oplysninger
Føj til venneliste
TKD Medlem....
Medlem siden: 04.09.03 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 1658 |
Citér Svar
Sendt: 30.01.10 kl. 11:29 |
AArrghh, vi bliver sgu altid snydt herovre på fastlandet... Københavnerne har fået målt deres til langt mere - 140 HK er blevet nævnt.. De er da også altid foran derovre
Nå, i kan ta´det
|
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Medlem siden: 04.11.04 Land: DK-5690 Status: Offline Beskeder: 960 |
Citér Svar
Sendt: 30.01.10 kl. 21:51 |
|
Lad os prøve at holde denne tråd nogenlunde på sporet, nemlig erfaringer med KTMs store offroadere. Takker;-)
Så fik jeg taget mig sammen til at få skilt forgaffelen ad, for at få skiftet olie på gaffelbenene. Egentlig en enkel operation, da jeg først lige havde fået løsnet toppen på gaffelbenene (tak til Morten hos MX-Shop). Der kræves et styks værktøj som jeg ikke lige havde på lager.
![]() Så er det bare af med toppen...
Dernæst af få skillt toppen fra pumpestangen
Få det hele lagt op efter adskillelse og få det tørret godt og grundigt af. (Altså efter man har tappet den gamle olie af
Støvkappen vippes ud med en lille skruetrækker og skidtet derinde fjernes (der var nu ikke mange støvkorn inde bagved) et skvat olie tilføres og kappen skubbes på plads igen.
Så er det bare at samle, samt fylde olie på igen efter foreskrifterne. 5w olie, 100mm fra kanten- uden fjeder i, og med yderben og pumpestang trykket helt i bund er hvad jeg har brugt. (skal nok gi en tilbagemelding når det er afprøvet)
Derefter er alle indstillinger sat til det der i manualen kaldes "Basic Settings"....
Tja med lidt vejledning fra en fagmand og hjælp fra en manual, så var det slet ikke så svært, jeg havde egentlig frygtet det lidt, sådan en upside down tingest ser jo frygtelig teknisk ud med alle de indstillings muligheder. Men det var slet ikke så svært, så bare klø på hvis du går i de samme tanker. (det kan jo ikke gå værre end at du må samle alle delene i en papkasse og tage dem med til en der ved hvordan det skal klares
|
|
|
MVH Pauli
pauli@tenere.dk Dirt roads rule!! 950 ADV S= Høj orange tingest;-) |
|
![]() |
|
Mikael
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Registreret gæst
Medlem siden: 13.12.09 Land: Danmark - 7600 Status: Offline Beskeder: 92 |
Citér Svar
Sendt: 31.01.10 kl. 12:56 |
|
Se...det er jo lige det der, der skal til for at man kan komme af sygdommen: svag front.
Så er det bare hurtigt ind med en stærkere fjeder.
Lækker writeup. Mere for helved. Mere
|
|
|
KTM 950 Adv-s 63000km
Excel-21/18, Emig, scotts, 2-1, 16/45, singeldisc/high fender, KTM 530 EXC-R 100t Scotts damper, Reklused, LHRB, 13/50(www.Dirtricks.com), Garmin 60csx, |
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 31.01.10 kl. 17:13 |
|
Lige et hurtigt indlæg....
Der er monteret div stumper som man ikke lige umiddelbart falder i svime over men som er ganske funktionelle....
En af dem er styrforhøjere, der er monteret et sæt 30mm forhøjere på min. Med mine 184cm passer det perfekt, så jeg ikke føler at jeg kører med armene i abehænger styr når jeg sidder ned, og når jeg står op passer det med at jeg kan nå uden at skulle anstrenge mig. Let bøjede knæ så passer det perfekt..
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 14.02.10 kl. 19:29 |
|
Så fik jeg lige kigget på kronrørs lejerne....
De så ganske fine ud, dog var det nederste leje forholdsvist tørt. De blev tørret godt og grundigt af og smurt med ny frisk fedt.
Endnu engang blir jeg positivt overrasket over hvor nemt det er at lave service på denne knallert, kronrørs lejerne spændes (forsigtigt) med en enkelt bolt og "låses" når gaffelbroerne spændes på gaffel benene. Altså ikke noget med at stå og bøvle med kontramøtrikker o.lign. Endnu et plus i karakter bogen ;o)
En ting som KTM dog burde formå at lave bedre er den måde hvorpå olieskift skal udføres.. Der er 2 steder olien skal tappes af, det er til at leve med, men deruover skal der skiftes/renses 2stks metal screens, samt oliefilteret. Det vil sige at der ialt skal åbnes op 5 steder for at skifte olie og filter.
Når man skifter den ene metal si i bunden af olietanken så fosser olien nok så nydeligt ned over div stik og elektriske komponenter, træls- men det er endnu ikke lykkedes mig at finde en metode til at undgå det.
![]() Jeg kører på denne olie, og skifter for hver 7500km som foreskrevet i manualen.
Min 950 bruger ca en halv til en hel liter olie mellem olieskiftene og det har den gjort siden den tidligere ejer fik den. Da den ikke ryger, drypper eller på anden måde sviner med olien, samt det at olieforbruget har været nogenlunde konstant gennem de sidste +20000km, har jeg ikke tænkt mig at gøre noget ved det.
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 21.02.10 kl. 18:17 |
|
Så blev det til lidt mere:
Jeg investerede som noget af det første i nogle originale KTM styrtbøjler, de har været i brug et par gange i løbet af sidste sæson og har gjort det de skulle ;o) De er ganske nemme at montere (3 bolte) og plastikskjoldet bagved kan fjernes uden at skulle afmontere dem.
Ganske nyttige, kan varmt anbefales!
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 27.02.10 kl. 21:56 |
|
Her i løbet af den lange kolde vintertid har jeg også fået monteret taskeholdere og nyt bagagebærer.
De originale taskeholdere fra KTM, de virker solide og som noget kram. Som altid med originalt ekstra udstyr fra KTM er de ganske nemme og hurtige at montere.
En ting som jeg dog ikke forstår er hvorfor i alverden når nu KTM laver en såkaldt "adventure touring" cykel, de så udstyrer den med et bagagebærer i minimalistisk størrelse.
En ganske almindelig ølflaske vil have problemer med at holde balancen på den originale bagagebære.
Jeg fik derfor lokket svigerfar til at producere en bagagebærer i en størrelse der kan anvendes til noget i praksis.
Hjemmelavet bagagebærer fremstillet i 3mm alu og derefter sorteloxeret. De originale befæstigelses punkter er anvendt. Bagagebæreren er testet og fungerer fint, både til telt og oppakning samt en enkelt kasse kølige ;o)
Som 950eren ser ud idag, klar til at det blir forår, klar til en masse fede ture med glade TKD medlemmer rundt i det skønne nordiske og ikke mindst danske landskab......
Kom nu forår, jeg længes sådan efter at strække kablerne, at mærke V2erens pulserende dunken, at mærke fartvinden rive i tøjet, at mærke 950erens fede moment trække fohjulet op, op i luften, mærke hvordan affjedringen sluger bump, knolde og huller mens jeg ubesværet vælger mit spor gennem forhindringerne forude, mærke hvordan de effektive bremser bider kontrolleret og kontant, længes efter at sidde i sadlen i timevis og se verden glide forbi, længes efter at mærke en træt og øm krop efter en god lang dags oplevelser på ryggen af den "høje orange tingest"
Glemt er besværet med at skifte olie, stille ventiler og lignende underholdende ting, for forude venter en masse fed kørsel på en af de bedste køremaskiner jeg har ejet....
Hvis nogen skulle være i tvivl så er jeg ret begejstret for 950eren
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
Johnny Norrild
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Formand
Medlem siden: 09.08.05 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 916 |
Citér Svar
Sendt: 27.02.10 kl. 22:06 |
|
Er det er greb fra et køkken element du har brugt til den der "bardisk"( bagageplade )???
Ser sgu godt ud Pauli. Den er ved at blive rigtig fin..
|
|
|
Spørg ikke hvad klubben kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for klubben.... |
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 27.02.10 kl. 22:14 |
Fin var den også, da jeg fik den, men nu er den ved at være som jeg vil ha den.
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
Johnny Norrild
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Formand
Medlem siden: 09.08.05 Land: Denmark Status: Offline Beskeder: 916 |
Citér Svar
Sendt: 27.02.10 kl. 22:19 |
|
hi hi hi
|
|
|
Spørg ikke hvad klubben kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for klubben.... |
|
![]() |
|
Trelle
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Registreret gæst
Medlem siden: 30.01.07 Land: Danmark Status: Offline Beskeder: 47 |
Citér Svar
Sendt: 25.03.10 kl. 23:26 |
|
Nu er det vist på tide at få sig taget sammen til at hive knallerten frem.
Skal lige høre - er der nogen der selv har prøvet at skifte olie + filtre på dyret? Er det bøvlet? Eller skal man lade en fagmand om det?
Evt. hvad skal der indkøbes af dele for at overholde service-manualen for ting der skal "laves/skiftes" hver andet år?
(Bud på billige steder?)
Der skal også nye dæk på dyret? Overvejer at få monteret de standard monteret Pirelli Scorpion. Hvor købes disse billigst/hurtigst?
(kender godt reifenversand.de)
Håber på et par indspark...
Hilsen Morten
|
|
|
KTM Adventure S 950
|
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 26.03.10 kl. 05:53 |
|
Hej Morten
Hvis du følger fremgangs måden i manualen så er det ikke svært men ja lidt besværligt at skifte olien. Har du lidt skrue erfaring kan du sagtens gøre det selv. Du skal købe et "service kit" der medfølger alle o-ringe, filtre og screens som du skal bruge.
Jeg vil anbefale dig at købe originalt. Jeg handler KTM stumper lokalt hos MX-shop i Odense. Jeg gider ikke bøvle med at handle i udlandet, der er kun ganske få % at spare.
Mht dæk så afhænger det af hvad du bruger knallerten til, de der sorpion ting er rigtig fine til asfalt og til dels tørre grusveje. Til alt andet ville jeg investere i noget mere knoppet.
(D908RR eller lignende)
|
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
tommerup
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Admin-gruppen
Citér Svar
Sendt: 05.04.10 kl. 11:34 |
|
Så fik jeg afprøvet den høje orange tingest som touring cykel. En tur til Berlin her i påsken med lillemor bagpå, tasker, tanktaske og styrluffer (de var guld værd ;-)....
På vejen derned var det stort set kun autobahn. Små 600km med ret stramme kabler, det klarede den fint, kåben tager en hel del af vinden og optil 180kmt er den klippestabil (kørte ikke hurtigere da bagsæde bremsen slog til deromkring ;o) mellem 130 og 150kmt er den ganske behagelig at sluge km på og man har fornemmelsen af at kunne køre i dagevis. På de mindre landeveje er den suværen, altid kræfter til en hurtig overhaling og bremser der bider kontant. Pirelli Skorpion dækkene er rigtig gode til touring formålet og de par små grus/skovveje vi fandt klarede de fint. Kørte mellem 14 og 18kml afhængig om vi kørte motorvej eller småveje. Sæde komforten er ok, ikke på højde med en BMW men bedre end min gamle ST. Bagsæde piloten siger også at sædet er godkendt. ![]() Ialt blev det til ca 1600km på de 3 dage og konklusionen er at det klarede cyklen rigtigt fint. ![]() Høj orange tingest i touring dress ;o) Styrluffer fra T-Hansen, et par modificerede Krauser tasker og tanktaske fra http://enduristan.com/ så er vi klar til at toure Europa tyndt... |
|
|
MVH Pauli
|
![]() |
|
Trelle
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
Registreret gæst
Medlem siden: 30.01.07 Land: Danmark Status: Offline Beskeder: 47 |
Citér Svar
Sendt: 27.04.10 kl. 23:14 |
|
Så fik jeg prøvet at skifte olie på dyret.
Havde ellers læst div. indlæg om hvor bøvlet det var og hvor lang tid det tog at skille den ad. Min umiddelbare vurdering er, at det ikke lige egner sig som en projekt i carporten eller i felten.
Det tager en rum tid at få bøjler, plastic, tanke og alle slanger og stik af. Var i den forbindelse glad for lift, et par ekstra hænder til at holde siderne, imens slangerne blev taget af - og til at kloge sig lidt på mekanikken bag.
Når det så er sagt, er det ikke meget anderledes end en alm. mc - pånær en h...... masse filtre.
Så sæt et par timer af og hav god tilmodighed...
(venter med ventil tjek til vinter - så får den, den helt store tur. Vil dog gerne lige vide om der har være noget at stille jvf. servicemanualens interval, for dem der selv har prøvet?)
Fik sat et par nye Scorpion dæk på, så nu kan den også styre. (De gamle var HELT færdige) - Er spændt på at se hvad de kan, når først de er blevet "åbnet"..
(Købt hos mcdaekonline)
God sommer..
![]() ![]() |
|
|
KTM Adventure S 950
|
|
![]() |
|
Henrik Knudsen
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
TKD medlem
Medlem siden: 25.10.07 Land: Danmark Status: Offline Beskeder: 5 |
Citér Svar
Sendt: 17.05.10 kl. 16:34 |
|
Har nogen bruger erfaring med 990 Adventure kontra 950 Adventure. Er der noget der gør at man smider de ekstra kilo udover ABS bremsen som jeg er lidt lun på.
|
|
![]() |
|
Rookie1
Medlems Profil
Send personlig besked
Find Medlems Indlæg
Føj til venneliste
TKD Medlem...
Medlem siden: 26.12.03 Land: Horsens Status: Offline Beskeder: 846 |
Citér Svar
Sendt: 18.05.10 kl. 09:10 |
|
Nogen kan ikke lide indsprøjtningen på 990 som virker mere kontant. Jeg prøvede en på et tidspunkt, og tænkte ikke på det....
|
|
|
Vh Paw G Kristensen
__________________________________ |
|
![]() |
|
Besvar
|
Side <12 |
| Skift forum | Forum Tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |