Formand: 
Johnny Norrild 
mail 
 Næstformand:
 Martin Andersen
 mail
Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >tips & tricks
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Klargøring af KTM EXC450

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.03.03
Land: Denmark
Status: Offline
Beskeder: 511
  Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Klargøring af KTM EXC450
    Sendt: 24.01.10 kl. 16:09
Hej!
Så er jeg igang med at gøre min nyindkøbte EXCer istand til ræs, her i 2010. Cyklen er i rimelig OK stand, men har da købt en stor kasse reservedele og sliddele, så den kan blive klar.
Bl.a. købte jeg en anden bagfjeder, efter at have googlet rundt, og set at alle anbefalede dette, så snart man i vægtklassen "middelsvær Jyde". (tråden om affejdringen er her ).

Jeg skal bestemt ikke gøre mig til klogeåge på KTM, da det her er min første. 
Men jeg tænkte at denne tråd ud over at kunne belyse et par ting også kunne bruges til at give mig lidt gode fif, fra de af jer der ved en masse om EXCern..

Men først skal tingene skilles ad gg gøres rene for skidt og lort. Det gør jeg altid ved mine MC'er, både ved nyindkøb men også løbende gennem sæssonen. Ved at starte med rengøring, bliver alt jo gået igennem automatisk og de ting der ikke spiller, kan jo så nemt blive fikset eller skiftet.
På denne måde undgåes mange 'upser' og 'hovsaer', når man holder midt i en Svensk skov og regner med at tingene jo virker. Min holdning er at jo mere du checker op inden du kører på tur, jo sikre er du på at du kan give den tæsk og grave den ned i mudder, uden den gør vrøvl eller brækker ned.

'stripped to the bone' - sårn' næsten da.

Hele bagstellet (alu ramme) afmonteres nemt. Fuld af skidt og lort.
Alle stik og især starter relæets forbindelses-stik er møjbelortet. Det skal bare ordnes.

Jeg syntes at min tidligere XR600 var nem at går til, men med EXC'ern her, er det endnu nemmere.
Ind til videre er jeg ikke stødst på nogle grimme overraskelser, men det kan jo nåes endnu ;-)
JGS = "Jenne Gue Sager" (Sorry my 'Jydsk')....
Og så blev det kaffetid...

L V N - KTM EXC 450
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.10 kl. 16:21
Jeg røg lige ind på den hjemmeside der hedder www.ktmtalk.com.
Ser ud til at være en cool side med masser af konkret info.

Faldt over det afsnit der hedder '4 stroke carb set up'.
Der fanndt jeg et link der viser hvordan man kan lave lidt mods på carb'en for at få en kortere tid, for hvor acc. pumpen er aktiv. Se link til denne mods. her

Er der nogen af jer andre der kender til denne ændring og er det umagen værd?
Se 'full story' på linket..

Mvh
L V N - KTM EXC 450
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.10 kl. 17:14
Så er bagrammen, hvor luftfilterkasse samt batterikasse, vasket rent. Kom til at tænke på hvr meget jeg har bøvlet med at skille ad på diverse offroadere jeg har haft gennem tiden (XT, XTZ, XRV).. På EXC'ern er det bare '4 skruer' og så er det hele taget af. Ned i vasken og godt med sæbevand til. En smart ting er at hele 'indsugningsmanifolden', er en stor slags 'bælg', der nemt kan tages af luftfilterkassen. På mange andre offroadere er denne dims en lille hård og besværlig ting at bøvle med - og især nåt carb'en skal mokkes på igen!

Så er det videre med de næste dele....

L V N - KTM EXC 450
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 26.12.03
Land: Horsens
Beskeder: 846
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.10 kl. 19:52
Hej Lars
Super indsats med cyklen, det er den rigtige tilgang til det. Jeg skal snart igang med samme tur på 525

Mener at Jesper8 har arbejdet med sprøjttider og det er vidst ligegyldigt..
Vh Paw G Kristensen
Formand

Medlem siden: 09.08.05
Beskeder: 916
  Citér Johnny Norrild Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24.01.10 kl. 23:02
Fed inspiration....

Spørg ikke hvad klubben kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for klubben....       
Til top
Martin Andersen Se Drop Down
Næstformand
Næstformand

Medlem siden: 08.12.06
Land: Danmark
Status: Online
Beskeder: 612
  Citér Martin Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25.01.10 kl. 22:12
Verdens klasse.. Det er bare knallerten ind i bryggerset og så ellers vaske den i håndvasken i køkknet, Go stil der..
Flere billeder efterhånden som det skrider frem..
Mvh
Martin Andersen
Honda XR650R (Til Salg)
Yamaha XTZ750
KTM EXC450
Yamaha XT 250
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.10 kl. 09:48
Så er jeg kommet lidt videre med klargøringen.
Jeg havde indkøbt en ny og hårdere fjeder til bagdæmperen samt en ny omløber til at forspænde fjederen med da denne var busted. Med et par fjederklamper var det nemt at afmontere fjederen. Klamperne kan anbefales når man justere på forspændingen så man ikke hærger omløber og dæmperen. Den 'klassiske' måde at justere omløberen på, er en skruetrækker og en hammer.. Har set det på mange cykler og det var også tilfældet her..
Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle ofre en renovering af dæmperen med nyt olie og gas. Jeg kontaktede NR Service, der fortalte at på crosserne renoverede man for hver 30 time. Så afsted med dæmperen og det viste sig også at være en god idé: to o-ringe blev skiftet, der var luft i systemet og ny olie og gas kom på, samt den nye fjeder og omløber.. Kanon.

Støttebenet på en EXC er kleint og ikke særligt holdbart. Ud over at støttebenet er monteret på en 'ekstern' klein klump der monteres på stellet, slides støttebenets 'stop' da klumpen gnaver sig ind i aluminiums støtteben. (ved godt det lyder lidt indviklet).
(her ses 'klumpen' hvor man kan ane at stoppet har gnavet sig ind i støttebenet).
Enten skal jeg have svejst lidt alu på støttebenet og slibe det op, eller også må der bestilles et nyt støtteben...
En bøsning i støttebenet skulle også skiftes og her skulle jeg bruge en presse. Du kan nemt 'lave din egen presse', du skal blot bruge en skruestik og et topnøglesæt Se billedet:
Den venstre tops hul er større end den bøsning der skal presses ud. Den højre top har samme diameter som bøsningen. Nu tvinges skruestikken sammen og bøsningen presse ud. Når den nye bøsning skal i bruges skruestikken igen.
(tadaa)..

Så skulle baghjulslejerne ud og her er et topnøglesæt igen en hjælp. Afstandsstykker og lejer bankes ud med en top i passende størrelse:
(her kom det ene afstandsstykke ud)

Og sådan her skal et sæt hjullejer IKKE se ud!:
(Lejerne var virkelig gustne. Et nyt leje fra FAG eller SKF koster ca. 70 kr.)

Kæden og begge tandhjul på mit nye jern trængte også til udskiftning. Når fortandhjulet begynder at ligne en 'savklinge' er det ved at være tid ;-). Juster 'kæde-spænde-systemet' godt ind så der er noget at give af, når kæden ved brug/slid giver sig og bliver længere. Rul kæden på og sæt et mærke hvor kæden skal kortes op (de fleste kæder du køber er længere end hvad der er brug for, som regel). Den nitte der skal bankes ud, sliber jeg i bund på begge sider af kædeleddet med en vinkelsliber eller en drimmel.
Herefter kan man nemt slå nitten ud med en dorn (placer nitten over skruestikken):
Når nitten er slebet ned, kan den nemt slåes ud. Brug aldrig vold - tag en større hammer!!  ;-)

Bagbremsen blev også efterset. Kaliberens stempel så fint ud så jeg gav kaliber-gliderne nyt fedt (dette overses ofte af mange og konsekvensen er at din bremse virker træg og træls. Og så tager det 5 minutter at lave):

Så kunne støtteben, dæmper, hjul, tandhjul, kæde og bremse monteres. Og Vupti - på med et nyt Metzeler Sixdays bagdæk..

I weekenden vil jeg gå karboratoren igennem og chekce dysningen, samt montere rengjort luftfilter og hele bagstellet.
Tror jeg bliver NØD til at starte den op i weekenden og komme ud og rulle lidt i sneen :-)

L V N - KTM EXC 450
Til top
Rookie1 Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 26.12.03
Land: Horsens
Beskeder: 846
  Citér Rookie1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.10 kl. 14:30
Lars køb evt. nogle originale Haknøgletr til fjederforspænding, så smadrer du ikke omløberne..
Nu tager det jo cirka 60 sek af afmontere dæmperen så kan du holde den i en skruestik når du spænder fjedren på, så kører det bare..
Vh Paw G Kristensen
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.10
Land: dk
Beskeder: 117
  Citér biaggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.10 kl. 15:21
pereferi nøgle??Biggrin
Bjørn
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.10 kl. 15:25
Citat: Rookie1

Lars køb evt. nogle originale Haknøgletr til fjederforspænding, så smadrer du ikke omløberne..
Nu tager det jo cirka 60 sek af afmontere dæmperen så kan du holde den i en skruestik når du spænder fjedren på, så kører det bare..
Helt enig - en hagenøgle er det eneste rigtige.. Klamperne er nice to have, men aligevel ret praktiske..  :-)
L V N - KTM EXC 450
Til top
biaggi Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.10
Land: dk
Beskeder: 117
  Citér biaggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12.02.10 kl. 15:27
iøvrigt findes der et værktøj til adskillelse af kæder det fungerer lidt som din skruestik opsætning, lad være at købe de billige kinesere de holder bare ikke.det kan være en fordel med tynde gummihansker(jeg ved godt det virker bøsset)men med de mange additiver der er i fedt og olie i dag, og den blyfri benzin ej at forglemme, er det værd at overveje.
Bjørn
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down