Formand: 
Johnny Norrild 
mail 
 Næstformand:
 Martin Andersen
 mail
Forum Start Forum Start >Tekniske spørgsmål >tips & tricks
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ventil justering på en Xr 600 R

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne Funktioner Emne Funktioner
Staugard Se Drop Down
TKD Medlem..
TKD Medlem..

Medlem siden: 26.12.07
Land: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 70
  Citér Staugard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ventil justering på en Xr 600 R
    Sendt: 27.02.10 kl. 14:54

Hjælp! er der nogle der ved hvordan man stiller ventiler på en Honda XR 600 R. Der er især den højre udstødnings ventil, (den med den automatiske ventil løfter) der skaber lidt problemer.

Hilsen

Nalle & Niels.
PROUD MEMBER OF THE DREAMTEAM,TJUHEJ 2010
Til top
Buller Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 31.01.09
Land: DK, Nordjylland
Beskeder: 128
  Citér Buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27.02.10 kl. 20:40
Hej Niels...
Har du tjekket frigangen i armen på ventilløfteren ? Der skal være 5-8mm.
Spillerummet i indsugnings ventilerne skal være 0,10mm
og  0,21 i udstødningen. (haynes)
Så skal du selvfølgelig finde TDC. punktet: Der er et T-mærke på svinghjulet, som skal stå lige ud for det øverste hul i statordækslet, og det skal være på kompressionstakten...(når den står på T-mærket skal der være spillerum i alle ventiler)
Og så skal motoren være helt kold...

Mvh.Peter

MVH.Peter
XR600R '98
Til top
biaggi Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.10
Land: dk
Beskeder: 117
  Citér biaggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 10:45
alternativt kan du se på knastakslerne direkte der hvor knasten er  lavest er der størst spillerum mellem knastaksel og vippearm, du kan med fordel afmontere tændrøret så du har check på stempelpositionen (dial gauge monteret i det nederste af et brugt tændrør).
dette er bare et forslag hvis t mærket er svært at finde på svinghjulet.
jeg plejer at lægge søgeren imellem og justere skruen med fingrene for derefter at fixcere den med værktøj og så lige søge en gang til.
Hvis spillerummet er langt ude af justering er du nok nødt til at checke dit topstykke sæderne er krympet i på mange og kan evt vandre ud.
Bjørn
Til top
B. Vest Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.07.08
Land: DK- Esbjerg
Beskeder: 876
  Citér B. Vest Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 10:56
jeg plejer at hive tændrøret ud og smide et sugerør i, så drejer du baghjulet i 5. gear til sugerøret er længst oppe.
og så måler jeg. (på ktm vel og mærke) men top dead center skulle kunne findes sådan på alle enstampere.

Mvh. Bjørn Vest Hansen.
Mine Billeder og Video
Er holdt op med at blinke... Det rager sku ikke folk hvor jeg skal hen!
Til top
Norman C Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 27.02.10
Land: Danmark
Beskeder: 0
  Citér Norman C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 11:15
Tak for jeres svar, men jeg er stadigvæk i tvivl, for i min værkstedsmanual står der, at i TDC på kompressionslaget kan man kun stille begge indsugningsventiler og venstre udstødningsventil. Så mit store spørgsmål er, hvordan placere jeg krumtappen så jeg er sikker på at den automatiske ventilløfter ikke har den mindste indflydelse på spillet i arm og ventil, og samtidig være sikker på at den står på den laveste position på knastakslen, jeg håber at i forstår hvad jeg mener, og at i kan komme med et godt bud på den helt rigtige måde at gøre det på, på forhånd tak.
Hilsen Nalle
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.03.03
Land: Denmark
Beskeder: 511
  Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 11:51
L V N - KTM EXC 450
Til top
biaggi Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 18.01.10
Land: dk
Beskeder: 117
  Citér biaggi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 16:36
er din ventilløfter act fra styr eller via kick?kan du ikke få en søger ind mellem ventilløfter og vippearm/ventil det jeg mener er at du checker at der er luft mellemventiløfteren og der hvor den normalt trykker ved aktivering hvis der er luft imellem så skulle det være good stuff og så er det vel bare at justere pågældende højre exh valve.I teorien skulle ventilerne komme højere og højere op spillerummet mindre og mindre men jeg synes tit det er omvendt i virkeligheden.kan du stille venstre exh valve så står knasten osse korrekt for den højre.
håber du få løst opgaven

mvh
Bjørn
Til top
KevinBacon Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 11.02.10
Beskeder: 10
  Citér KevinBacon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 22:23

Buller : Lige til info så er det 0,12 mm. til udstødningsventiler (0,21 er for løst ;-))

For at sikre dig at motoren står korrekt TDC, så skal "knasterne" på knastakslen vende nedad, samt svinghjulet være på T mærket.
Når motoren er tørnet sådan, så bør din ventilløfter være ude af funktion.
Alternativt kan du jo pille kablet for ventilløfteren af.

Husk også kun at tørne motoren venstre om, da der ellers kan være risiko for at knastkæden kan hoppe en tand over...

Er det iøvrigt modellen med enkelt karb. eller dobbelt vi taler om ?

Modellen med dobbelt karb. skulle have en ventilløfter som er aktiveret via kickstarter, mens den anden har en aktiveret via styret.

Kevin C
Xr600 1996
Til top
Buller Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 31.01.09
Land: DK, Nordjylland
Beskeder: 128
  Citér Buller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28.02.10 kl. 23:02
Kevin : Så må der være en trykfejl i manualen...
Men det er da rart at vide... jeg har heldidvis ikke stillet ventiler på min egen endnu 00
Har ikke haft den så længe...men går ud fra at det er som at stille ventiler på min gamle xl'er bortset fra tollerencerne...
Har du en anden manual end haynes...?
I øvrigt...hvis den har ventilløfter der virker via kickstarteren,(som på xl) så er det en lille ventil der sidder for sig selv, og ikke har noget med de andre ventiler at gøre...
Mvh. Peter
MVH.Peter
XR600R '98
Til top
Lars-V Se Drop Down
TKD Medlem...
TKD Medlem...

Medlem siden: 22.03.03
Land: Denmark
Beskeder: 511
  Citér Lars-V Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.03.10 kl. 11:40
Ved følge beskrivelserne i de to felter "Caution" og "Note", på mit vedhæftede billede ovenfor, får du indstsillet højre exhaust ventil rigtigt.
Ja, jeg får også exhoust ventilerne til 0,12 og intake til 0,10
L V N - KTM EXC 450
Til top
Norman C Se Drop Down
Registreret gæst
Registreret gæst

Medlem siden: 27.02.10
Beskeder: 0
  Citér Norman C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01.03.10 kl. 16:42
Tak for jeres svar, jeg har forstået det nu, ventilerne er stillet.
Hilsen Norman(Nalle).
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down