TKD hvem er vi?

Ténéré Klub Danmark er en klub for ejere af offroad motorcykler

Formålet med vores klub er, at vi skal have det sjovt, når vi er sammen - både når vi er på motorcykel, og når vi ikke er det.
Vi har ikke noget klubhus, men klubben har en fantastisk hjemmeside, der fungerer som et virtuelt samlingspunkt for både medlemmerne og andre med interesse for at køre offroad på motorcykel. Klubben har også en Facebookside.

Ténéré Klub Danmark er et centrum for udveksling af erfaringer om offroad-motorcykler og –kørsel. Medlemmerne ved utroligt meget både om de enkelte maskiner og det at køre på de højbenede motorcykler og deler gerne ud af deres viden.
Vi arrangerer offroad motorcykelture og andre sociale begivenheder som for eksempel foredrag og videoaftener.

Typen af arrangementer er mange. Nogle gange kører vi rigtig offroad, og en del medlemmer deltager i enduroløb både herhjemme og i udlandet. Mange ture går til Sverige, hvor der køres på de svenske grusveje, stier og spor.

Disse arrangementer tilrettelægges for alle klubbens medlemmer uanset mængden af erfaring med at køre offroad.
Ved denne type arrangementer er klubbens etiske regelsæt i fokus. Disse regler, som alle i klubben er 100 procent enige om, lyder sådan her:

Stk. 2. Foreningens etiske regler er:
a. Vi passer på hinanden og venter på hinanden
b. Vi tager hensyn til andre og overholder den lokale lovgivning
c. Vi respekterer, at enhver har sine egne grænser
d. Vi er ikke en konkurrenceklub
e. Vi tager os godt af nye medlemmer

Hvorfor hedder vi i grunden Ténéré Klub Danmark?

I Afrika, i staten Niger findes der en stor øde ørken. En ørken, som det legendariske rally Paris-Dakar er kørt gennem mange gange. Denne ørken hedder "Erg de Ténéré". Yamaha lavede i 1983 en stor offroader med modelnavnet XT 600 Z og den fik tilnavnet Ténéré. Den blev brugt af mange til at køre langture på og af lige så mange til at rejse verden rundt på – men også til at køre motocross eller enduro på.

Med navnet Ténéré Klub Danmark forsøger vi at signalere, at vi ikke er en klub, der tonser rundt i muddergrøfter, men at vi er en klub, der kender (og måske gerne udfordrer) vores offroaders og egne begrænsninger - og at vi respekterer andres grænser.

Lyder dette som noget for dig, så meld dig ind via vores online tilmelding.
Du kan også se lidt om fordele ved at være medlem.
Dig, som er til det mere organisatoriske, kan se Ténéré Klub Danmarks samlede vedtægter.

Klubbens fødsel

Ténéré Klub Danmark blev startet i september 1996 under navnet Dansk Rally Touring Club. Herefter skiftede klubben navn til Ténéré Klub Danmark, som holdt sin stiftende generalforsamling den 29.-30. august 1998.